Jag är medlem i en liten trevlig bokklubb, Svensk Militärhistoriskt Bibliotek, SMB.
Bokklubben verkar inom den ganska snäva nischen militärhistoria och säljer förutom böcker även filmer, tröjor, kepsar, knivar, musik-CD m.m. som har anknytning till militärhistora och militärt material.
Varje månad får man som medlem en medlemstidning där månadens utbud kan beställas. Böcker, filmer och annat som kan köpas håller mycket hög kvalitet och vissa böcker kan köpas bara via denna bokklubb. Medlemstidningen kommer i postlådan som papperstidning men den finns även digitalt på nätet på www.smb.nu. Beställning kan göras på nätet på ett bekvämt och bra sätt. Bekräftelse på beställning kommer på mailen och faktura bifogas när varorna kommer. En ganska vanlig näthandel med andra ord. Man har kunder i hela Skandinavien.
Fram tills nu har det med medlemstidningen medföljt en beställningstalong som också kan användas vid beställning. En hel del medlemmar har valt att beställa sina böcker på det sättet, eller alternativt avboka den utvalda månadens bok. Från och med senaste numret har dock denna beställningstalong på papper tagits bort.
Varför tog man bort pappersbeställningstalongen? Förklaringen är lika enkel som uppseendeväckande!
Bokklubben bifogade med senaste medlemstidningen en fyllig förklaring till varför papperstalongen tagits bort.
Nedan följer några utdrag ur bokklubbens meddelande till medlemmarna om orsaken. Meddelandet är som brukligt när det gäller denna bokklubb lite humoristiskt blandat med en stor portion allvarsamhet.
"- Per-Anders! Det här går bara inte längre! Du måste göra något! Så lät det när vår medlemsombudsman Raija Olsson stövlade in på mitt kontor - utan att knacka. Hon hade nu en rejäl bunt svarskort fån Finland i handen - 3 dagar efter att böckerna lämnat Skurup - och 10 dagar efter sista svarsdag. Troligen hade majoriteten av svarskorten i bunten postats 14 dagar tidigare - minst!"
Skurup är alltså platsen för bokklubbens lager. Klubben fortsätter i sin förklaring till att man tagit bort papperstalongen.
"Det är nämligen så att Posten inte riktigt fungerar längre."
Bokklubben har under ett halvårs tid gjort omfattande egna tester av Postens tillförlitlighet att leverera svarstalonger. Man skriver:
"Det visar sig att vart fyrtionde svarskort inte ens kommer fram till SMB här i Skurup. Och ungefär ett svarskort på åtta är försenat med en eller flera dagar. Så det postala svarskortet är inte pålitligt. Det blir väldigt lätt fel - och du blir lidande! Men Posten tar furstligt betalt av SMB för svarskortet - för en tjänst som numera inte håller måttet."
Bokklubben dömer helt enkelt ut Posten som tjänsteleverantör på grund av bristande tillförlitlighet!
Man avslutar sitt meddelande till medlemmarna med en skarp skrivning om Postens oförmåga att leverera den tjänst som bokklubben köpt.
"När jag ser Raija stå där med svarskortbunten i handen inser jag att det gäller att agera. Några nostalgiska hänsyn kan jag inte ta. Först och främst gäller det att snabbt e-posta till de cirka 100 finländska medlemmar som denna gång kommer att få en bok de inte vill ha. [medlemskapet innebär att månadens utvalda bok skickas per automatik om man inte aktivt avbeställer den, min not] Missnöje måste förebyggas! Pålitligheten i olika system kan diskuteras, men svarskortet är nu så opålitligt att det inte längre är hållbart. Jag kan inte riskera SMB:s framtid genom att använda en tjänst som de facto slutat fungera."
Det är ord och inga visor! Bokklubben menar att Postens utlovade tjänst faktiskt slutat att fungera. Hur har det kunna bli så här med Posten? Såklart finns förklaringen i att så många dokument och kommunikationer sköts via Internet numera. Så är det idag. Men att Postens tjänster så till den grad eroderat att olika aktörer, som till exempel min bokklubb, helt enkelt väljer att gå ifrån Postens tjänster innebär ju att Postens existens närmar sig sitt slut snabbare än någon kunnat ana.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar